نیوزیلند

پذیرش از دانشگاه های نیوزیلند

نیوزلند با افق‌های هموار، تپه‌های بی‌پایان و عطشی سیری‌ناپذیر برای ورزش‌های چالشی و ماجراجویانه، مقصد تحصیلی محبوبی برای دانشجویان بین‌المللی است. اما این کشور در کنار برخورداری از دانشگاه‌هایی که در سطح بین‌المللی صاحب اعتبارند، قوانین مهاجرتی دشوار و سخت‌گیرانه‌ای دارد که می‌تواند فرایند درخواست پذیرش را به یک کابوس تبدیل کند. اما اگر به قدر کافی تحقیق کنید و مدارک و شرایط مورد نیاز را برآورده کنید، دلیلی برای عدم پذیرشِ شما در دانشگاه‌های نیوزلند وجود ندارد. جدی گرفتن فرایند درخواست پذیرش بسیار مهم است، و مطلب پیش رو می‌تواند شما را در مورد این فرایند روشن‌تر کند. 

درخواست پذیرش
تحقیق
پیشنهاد ما این است که فرایند جستجوی‌تان در مورد مؤسسات آموزشی و رشته‌های تحصیلی را هر چه زودتر شروع کنید. راهنمای دانشگاه‌ها معمولاً هر سال به‌روز می‌شوند، اما اطلاعات پایه‌ای مثل شرایط ورودی و رشته‌هایی که ارائه می‌شوند، زیاد دستخوش تغییر نمی‌شوند. دانشجویان دوره‌ی کارشناسی در نیوزلند بر خلاف کشورهای دیگر نیازی به برآورده کردن شرایط اولیه‌ ندارند و به همین ترتیب یافتنِ رشته‌ای که با شرایطِ تحصیلی کسب‌شده‌ در کشور خودشان مطابقت داشته باشد دشوار خواهد بود. تأیید پذیرش و اعتبار رشته‌ای که قصد دارید در خارج از کشور برای ادامه‌ی تحصیل انتخاب کنید، و مطابقت آن با شرایط مورد تأیید نظام آموزش عالی کشور خودتان اهمیت زیادی دارد. اگر پس از پایان تصصیلات به کشور خود برگردید و متوجه شوید که مدرک‌تان مورد تأیید نظام آموزشی کشورتان نیست، هم طول دوره‌ی تحصیل‌تان افزایش می‌یابد و هم هزینه‌های تحصیلی‌ بر شما تحمیل خواهد شد. 
برخی از دانشگاه‌ها، مثل دانشگاه آکلند، راهنمای آنلاینی دارند که جزئیات مورد نیاز برای حضور در تمام دوره‌های کارشناسی و کارشناسی ارشد در آن آمده است. اطلاعات بیشتر رشته‌ها و دوره‌های تحصیلی در وب‌سایت دانشگاه‌ها قابل دسترسی است. 

ورود
سال تحصیلی در نیوزلند از حوالی پایان فوریه شروع می‌شود و با تفاوت‌های مختصری در مؤسسات مختلف تا اواسط نوامبر ادامه می‌یابد. ورود دانشجویان به بیشتر دانشگاه‌ها از آغاز سال تحصیلی شروع می‌شود، اما پیش از ترم دوم هم پذیرش محدودی دارند. بسیاری از دانشگاه‌ها با ورودی‌های کمتر پذیرش‌هایی در وعده‌ی دوم و سوم هم برای هر دو ترم دارند. 
پایان مهلت ثبت‌نام برای مؤسسات و رشته‌های مختلف فرق دارد، اما به صورت کلی متقاضیان شرکت در دوره‌های کارشناسی باید درخواست‌شان را از اکتبر(20 مهر) برای شروع سال تحصیلی در فوریه-مارس (بهمن-اسفند) سال بعد (ترم اول) و اواخر آوریل-ژوئن(فروردین-خرداد) برای شروع سال تحصیلی در اواسط جولای-آگوست(تیر-مرداد) (ترم دوم) به ثبت برسانند. 
دانشجویان دوره‌ی کارشناسی ارشد به طور معمول باید در پایان اکتبر(آبان) برای حضور در ترم اول سال بعد و در پایان آوریل(فروردین) برای حضور در ترم بعد (میانه‌ی سال) درخواست بدهند. قویاً به دانشجویان توصیه می‌کنیم که در مورد مهلت ثبت‌نام و مدارک مورد نیاز به طور مستقیم از خود دانشگاه و مؤسسه‌ی آموزشی‌شان کسب اطمینان کنند. 
پس از دریافت نامه‌ی تأییدِ درخواست‌تان از جانب یکی از مؤسسات آموزش عالی نیوزلند، باید برای دریافت ویزای دانشجویی اقدام کنید. 

مدارک مورد نیاز برای درخواست ویزای دانشجویی
چه برای دوره‌ی کارشناسی درخواست داده باشید و چه برای دوره‌ی کارشناسی ارشد، دانشگاه‌های نیوزلند یک کپی از پاسپورت، ریزنمرات مرتبط و فرم تکمیل‌شده‌ی خاص دانشگاه میزبان را از شما خواهند خواست. شاید لازم شود یک نسخه‌ی به‌روز از رزومه‌تان، مخصوصاً اگر برای دوره‌ی کارشناسی ارشد درخواست می‌دهید، ارائه کنید. توصیه می‌کنیم این مدارک را در قالب فتوکپی ارسال کنید، چون معمولاً دانشگاه‌ها نمی‌توانند این مدارک را عودت دهند. 
بسته به دوره‌ای که برایش درخواست داده‌اید، شاید لازم شود که نتایج آزمون‌های زبان انگلیسی‌تان، مثل آیلتس را هم برای دانشگاه ارسال کنید. نمره‌ی آیلتس‌تان از تاریخ برگزاری آزمون تا سه سال اعتبار خواهد داشت، بنابراین اگر اعتبار آزمون‌تان رو به اتمام است، باید پیش از برنامه‌ریزی برای ارائه‌ی درخواست پذیرش در آزمون دیگری شرکت کنید. حداقل نمره‌ی آیلتس‌ 6 برای ورود به دوره‌های کارشناسی مورد نیاز است، و برای حضور در دوره‌های کارشناسی ارشد باید نمره‌ی در آزمون آیلتس نمره‌ی 6.5 را کسب کرده باشید. 
ممکن است برخی از مؤسسات شرایط خاص دیگری هم مثل نتایج آزمون‌ها و مدارک هویتی بیشتری از شما بخواهند. 

چطور درخواست پذیرش بدهیم؟
دانشجویان بین‌المللی می‌توانند به طور مستقیم از طریق وب‌سایت دانشگاه مورد نظرشان درخواست خود را ثبت کنند. 

فرهنگ آکادمیک
فرهنگ آکادمیک در نیوزلند به میزان زیادی متمایل به آموزش مستقل است و بر ابتکار عمل دانشجویان در مدیریت دروس و پیشرفت آکادمیک‌شان تکیه می‌کند. 
از دانشجویان در نیوزلند، درست مثل استرالیا و انگلیس، انتظار می‌رود که محتوای آموزشیِ ارائه‌شده‌ در کلاس‌ها را به عنوان یک نقطه‌ی شروع در نظر بگیرند که می‌توانند از آن به نتیجه‌‌گیری شخصی خودشان برسند. در کلاس‌ها با دانشجویان به عنوان اشخاصی مستقل برخورد می‌شود و از آنها انتظار می‌رود که بتوانند نظر شخصی‌شان را در مورد محتوای دروس سامان‌دهی و ارائه کنند. 
اساتید اغلب مطالب کوتاه خواندنی و تکالیفی با هدف درک مطلب در اختیار دانشجویان قرار می‌دهند و از آنها توقع دارند که تا کلاس بعدی این تکالیف را به انجام برسانند. این تکالیف معمولاً نمره‌ای ندارند و دانشجویان در مورد آنها مورد سؤال قرار نمی‌گیرند، بلکه طراحی آنها به صورتی است که دانشجویان زمینه‌ی مهیاتری برای درک مطالب کلاسی پیدا کنند و به مهارت‌ لازم برای برخورد انتقادی با محتوای دروس مجهز شوند. 

نکاتی در مورد درخواست پذیرش
آوردنِ بیانیه‌ی شخصی (personal statement) در درخواست پذیرش دانشگاه‌ها همیشه اجباری نیست، اما این بیانیه میزان اشتیاق و علاقه‌ی شما برای ورود به دانشگاه مورد نظر را به کارکنان اداره‌ی پذیرش نشان خواهد داد و می‌تواند باعث شود شما به عنوان یک متقاضی برجسته به چشم بیایید. همچنین یک بیانیه‌ی شخصی می‌تواند به شکلی بخشی از شخصیت شما را به نمایش بگذارد که در فرم درخواست امکان‌پذیر نیست؛ به این ترتیب شانس پذیرفته‌شدن شما در آن دانشگاه بالاتر خواهد رفت. 
فضای آکادمیک نیوزلند درازه‌گویی را برنمی‌تابد و یک نثر روشن و بی‌واسطه را بیشتر می‌پسندد. آنچه که اهمیت دارد عمق اندیشه‌ی شما و میزان قابلیت‌تان در شرحِ اندیشه‌های‌تان به شخصی است که درخواست شما را می‌خواند. استفاده‌ی غیرموجه و بی‌دلیل از کلمات پیچیده فقط این تصور را به ذهن متبادر می‌کند که ایده‌ی شما به قدر کافی قدرتمند نیست که به صورت مستقل روی پای خود بایستد و اساتید این موضوع را به عنوان نشانه‌ای دال بر عدم انجام تحقیقات کافی از سوی شما خواهند دید. 
تاریخ درخواست پذیرش و جزئیات مربوط به هر رشته در هر مؤسسه نسبت به دیگری و حتی در ترم‌های مختلف به میزان قابل توجهی فرق دارد. بنابراین لازم است که اطلاعات لازم را به دست بیاورید، آنها را دوباره مرور کنید و صحت مهلت‌های ثبت‌نام را به صورت مستقیم به تأیید مؤسسه‌ی مورد نظرتان برسانید. دانشگاه‌های نیوزلند معمولاً درخواست‌های ناقص و آن دسته از درخواست‌هایی را که دیرتر از تاریخ مقرر به جریان افتاده باشند مورد بررسی قرار نمی‌دهند. 
حالا که درخواست پذیرش در دانشگاه‌های نیوزلند برای‌تان کمتر ترسناک به نظر می‌رسند، چرا همین حالا جستجو در مورد رشته‌ها و برنامه‌ریزی برای یک تحصیل ماجراجویانه در خارج از کشور را شروع نمی‌کنید؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *