استرالیا

پذیرش از دانشگاه های استرالیا

استرالیا با در اختیار داشتن سواحلی بی‌نظیر، جغرافیای منحصر به فرد و اقتصادی پویا به یکی از پرطرفدارترین مقاصد تحصیلی برای دانشجویان خارج از کشور تبدیل شده است. این کشور در عین حال تعدادی از بهترین دانشگاه‌های جهان را در اختیار علاقه‌مندان به ادامه تحصیل قرار می‌دهد.
فرهنگ آکادمیک استرالیا نسبتاً رسمی و پرسرعت است، بنابراین جدی‌‌گرفتنِ روند درخواست، اهمیت زیادی دارد. ما در این مقاله مروری بر روند درخواست پذیرش خواهیم داشت و نکاتی را برای طی کردن دوره‌ی تحصیلی موفق در استرالیا به شما ارائه می‌دهیم.

پژوهش
تحقیق درباره‌ی مؤسسات بالقوه برای تحصیل در خارج از کشور بسیار مهم است. گرفتن از دانشگاه‌های استرالیا می‌تواند ماه‌ها طول بکشد، بنابراین توصیه می‌شود حداقل از 9 ماه قبل از شروع ترم روند پذیرش را شروع کنید. علاوه بر انتخاب دانشگاه و دوره‌ی مناسب، باید به واحدهای رشته‌ای که انتخاب می‌کنید نیز توجه کنید تا مطمئن شوید که با واحدهایی که در کشور خودتان گذارانده‌اید تطابق کافی داشته باشد. گذراندن یک ترم کامل و در نهایت عدم اخذ گواهی تحصیلی بسیار نارحت‌کننده خواهد بود.
اکثر دانشگاه‌های استرالیا دفترچه‌ی آنلاینی دارند که رشته‌های موجود در هر دوره، ارزیابی‌های مربوطه و زمینه‌های یادگیری را پوشش می‌دهد. اطلاعات تماس اعضای هیئت علمی و مدرسان هم اختیار شما قرار می‌گیرد تا بتوانید سؤالات خود را مستقیماً با آنها مطرح کنید.

مطالعه بیشتر در رابطه با ساختار تحصیلات عالی در استرالیا

زمان و مهلت جذب دانشجو
تاریخ آغاز دوره‌های ورودی در مقطع کارشناسی و کارشناسی ارشد در دانشگاه‌های مختلف متفاوت است. به طور کلی دانشگاه‌های استرالیا دو دوره‌ی ورودی دارند: یکی در ابتدا (فوریه(بهمن-اسفند)) و دیگری در میانه‌ (ژولای (تیر-مرداد)) سال تحصیلی. بعضي از دانشگاه‌ها بعد از اين دوره‌هاي اوليه، دور دوم و سوم هم دارند. به دانشجویان توصیه می‌شود که تاریخ و مهلت اخذ پذیرش را مستقیماً از طریق مؤسسه‌ی میزبان خود دنبال کنند تا در روند پذیرش آن‌ها تاخیر ایجاد نشود.
به طور کلی مهلت ثبت‌نام در مقطع کارشناسی برای شروع سال تحصیلی در فوریه (بهمن) تا اواسط نوامبر-دسامبر (آبان و آذر) و برای شروع در ماه ژولای (تیر) حدود اواسط ماه مه-ژوئن (اردیبهشت-خرداد) است. به یاد داشته باشید که همیشه تاریخ دقیق را از طریق وب‌سایت دانشگاه مورد نظرتان بررسی کنید، چون مهلت ثبت‌نام رشته‌ها در دانشگاه‌ها با یکدیگر متفاوت است. مهلت درخواست پذیرش در دوره‌های تحصیلات تکمیلی در پایان ماه اکتبر (اواسط آبان) برای شروع در فوریه‌ی (اسفند) و پایان ماه آوریل (اواسط اردیبهشت) برای شروع در ماه ژولای (تیر) است. بررسی درخواست شما معمولاً حدود 4 تا 6 هفته زمان می‌برد.

بعد از اخذ پذیرش دانشگاه شما باید برای اخذ ویزای تحصیلی استرالیا اقدام کنید.

تقاضای پذیرش
برای ارائه‌ی تقاضای پذیرش می‌توانید از طریق وب‌سایت دانشگاه مستقیماً اقدام کنید و یا از طریق ابزار جستجوی ما دانشگاه و رشته مورد نظر خود را پیدا کنید. در صورتی که تصمیم گرفته‌اید برای چند دانشگاه اقدام کنید، باید به صورت جداگانه مدارک و درخواست خود را برای هریک از آن‌ها ارسال نمایید.

به چه مدارکی نیاز دارم؟
دانشگاه‌های استرالیا در صورت لزوم از شما رزومه، انگیزه‌نامه (SOP)، توصیه‌‌نامه، کلیه‌ی ریزنمرات، تمام مدارک دانشگاهی قبلی و نمره‌ی IELTS را می‌خواهند. برخی از مدارک مورد نظر دانشگاه‌ها و یا رشته‌های خاص (مانند معماری که به Portfolio نیز نیاز دارد) در اینجا ذکر نشده است. نمره‌ی IELTS شما از تاریخ صدور گواهی به مدت 2 سال معتبر است، بنابراین اگر زمان اعتبار نمره‌ی آیلتس‌تان در حال اتمام است، بار دیگر باید امتحان دهید.

آشنایی بیشتر با آزمون آیلتس

آزمون‌های پذیرش و سنجش استعداد
ممکن است دانشجویان بسته به نیاز مؤسسه و دوره تحصیلی مورد نظر خود نیاز به شرکت در آزمون‌های پذیرش و سنجش استعداد داشته باشند. آزمون متداول مورد نیاز برای ورود به دوره‌های کارشناسی پزشکی UCAT، برای ورود به برنامه‌های تحصیلات تکمیلی پزشکی GAMSAT و برای ورود به برنامه‌های حقوق تحصیلات تکمیلی LSAT است.

فرهنگ دانشگاهی استرالیا
فرهنگ دانشگاهی در استرالیا متمرکز بر یادگیری مستقل، ابتکار عمل دانشجویان، نظارت بر میزان اعتبار دوره‌ها، تحویل به موقع تکالیف و حضور در کلاس متکی است. حضور در کلاس‌ها یا سمینارها هرگز در نمره‌ی شما تاثیری ندارد و اجباری نیست و فرض بر این است که دانشجویان برای تصمیم‌گیری در این زمینه از بلوغ کافی برخوردار هستند.
در بیشتر رشته‌ها، به خصوص در رشته‌های انسانی و هنر، دانشجویان موظف به مطالعه و انجام تکالیف پیش از هر کلاس هستند. این تکالیف شما را برای مطالب درسی آماده می‌کند و زمینه را برای شرکت در بحث یا درک عمیق‌تری از موضوع مورد نظر فراهم می‌کند. مطالعه اجباری نیست و انجام ‌ندادن آن نمره منفی ندارد، اما انجام دادن آن‌ها در درک مفاهیم مورد بحث در کلاس و شروع تحقیق به شما کمک خواهد کرد. بسیاری از موضوعات آزمایشگاهی و عملی برگه‌ی سؤالاتی دارند که معمولاً جنبه ارزشیابی ندارند، بلکه هدف‌شان این است که شما را برای محتوای کلاس آماده کنند. به طور خلاصه: به نفع خودتان است این برگه‌ها را تکمیل کنید.
سرعت تحصیلی در استرالیا برای بعضی از دانشجویان بین‌المللی بسیار زیاد است، چون اساتید انتظار دارند که دانشجویان همواره برای پیشرفت خود، در خارج از کلاس تلاش کنند.

نکات کاربردی برای درخواست پذیرش
نوشتار آکادمیک استرالیا کاملاً رسمی است و در آن از به کار بردن جملات و کلمات اضافی مانند توصیف‌های غیرضروری اجتناب می‌شود. تنها در صورتی از کلمات سنگین استفاده کنید که معنا و مفهوم مورد نظر شما را به خوبی انتقال می‌دهند. اگر ایده‌ی شما پیچیده است، استفاده از این گونه کلمات عمق فکر شما را در معرض نمایش قرار می‌دهد. استفاده از کلمات ثقیل و جملات طولانی غیر ‌ضروری باعث می‌شود ایده‌های شما در پس نوشتارتان پنهان بمانند و اساتید استرالیا چنین موضوعی را نشانی از تنبلی و عدم انجام شخصی تحقیقات‌تان می‌دانند.
واحد‌های ارائه‌شده در هر موضوع را حتماً بررسی کنید. یک واحد استاندارد 12.5 امتیاز دارد و در دانشکده‌های مختلف در طول هفته مقدار مشخصی از «ساعات حضور» برای هر واحد تعیین می‌شود.
بهتر است همیشه زودتر از موعد درخواست خود را ارائه کنید. دانشگاه‌های استرالیا معمولاً درخواست ناقص را پیگیری نمی‌کنند و در خواست‌های دیرهنگام را هم قبول نمی‌کنند.
اگر در اظهارنامه‌ی شخصی بخشی از متن را به کسی ارجاع می‌دهید، حتما منابع را به درستی به آنها نسبت دهید. سرقت ادبی در استرالیا یک جرم جدی آکادمیک محسوب می‌شود و بسته به شدت پرونده می‌تواند باعث شود فرآیند اخذ پذیرش‌تان متوقف شود.

Similar Posts

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *